Cum facem comerț online și legal? 3 aspecte importante
Comerțul online este unul dintre domeniile ce beneficiază de o creștere continuă atât în ce privește numărul vânzărilor, cât și în ce privește numărul cererilor în sine. Însă, comerțul este o activitate economică, ceea ce înseamnă ca se supune unor norme juridice cu implicare fiscală și organizatorică.
1.Persoană fizică sau firmă?
De principiu, comerțul în sine este o activitate atribuită societăților comerciale, deoarece este considerată o activitate constantă ce urmăreștea generarea profitului. Prin urmare, în cazul în care comerțul online reprezintă o activitate continuă și de bază pentru obținerea veniturilor, atunci este indicat să dețineți o firmă. În plus, există mai multe beneficii pentru a deține o companie cu acest tip de activitate: pe lângă posibilitatea dezvoltării în sine a firmei și a unui brand ca atare, puteți beneficia de avantaje fiscale, cum ar fi impozitul de 3% sau 5% în cazul dividendelor sau chiar impozit de 1% ori 2% dacă aveți mai mulți angajați.
Desigur că în situația în care o persoană vinde online în mod ocazional, atunci nu se poate avea în vedere o formă continuă de comerț și implicit nu se impune înființarea unei firme.
2. Ce tip de firmă trebuie să înființez?
În ce privește această întrebare, cea mai des întâlnită formă este un SRL (societate cu răspundere limitată), societate care să poată activa în comerțul online și pentru vânzarea produselor vizate. Spre exemplu, o societate comercială nu poate vinde online aparate electronice, dacă codurile CAEN (activitatea pentru care a fost practic autorizată) din statutul său nu îi permit.
Există cazuri în care PFA-urile (persoană fizică autorizată), întreprinderile individuale sau întreprinderile familiale, pot fi mai interesante decât un SRL pentru un antreprenor. Comercializarea sub un PFA se regăsește de cele mai multe ori în cadrul celor care au o anumită pregătire (spre ex., programator), de altfel o condiție pentru înființarea unui PFA este dovada pregătirii sau experienței în domeniul în care va activa PFA-ul în sine.
3. Ce pot să vând online?
Comerțul online cade sub incidența codului CAEN 4791 – Comerţ cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet. Această clasă include (de exemplu): cumpărătorul alege pe baza reclamelor, cataloagelor, informaţiilor furnizate pe un website, a machetelor sau a altor mijloace de publicitate şi face comanda prin poştă, prin telefon sau pe Internet (de obicei prin mijloace speciale furnizate de un website). Produsele achiziţionate pot fi descărcate direct de pe Internet, sau în cazul bunurilor materiale livrate clientului. Practic, această clasă include:
- comerţul cu amănuntul al oricărui tip de produs prin comandă poştală.
- comerțul cu amănuntul al oricărui tip de produs prin Internet, pe bază de comandă.
- vânzarea directă prin intermediul televiziunii, radio-ului sau telefonului.
- licitaţii cu amănuntul pe Internet.